Kategoria: Samochody osobowe - Dodano: 03.06.2022
Obecnie jesteśmy świadkami prawdziwej rewolucji w branży
motoryzacyjnej, i to na wszelkich płaszczyznach. Pomijając już kwestię wybuchu
popularności crossoverów czy SUV-ów, a także wzrost znaczenia aut napędzanych
energia elektryczną, warto wspomnieć o sposobie, w jaki kupujemy auta. Obecnie
coraz więcej marek stawia na sprzedaż pojazdów bezpośrednio przez Internet. Czy
to może wróżyć kres salonów samochodowych?
Pochylając się nad kwestią
zmian w sposobie sprzedaży aut,
zdecydowanie nie można nie wspomnieć o stronach internetowych przeznaczonych
pod publikowanie ogłoszeń dotyczących sprzedaży samochodów. Tego typu portale
odmieniły w zupełności funkcjonowanie rynku wtórnego. Wcześniej bowiem samochody używane, które były na
sprzedaż, mogliśmy znaleźć w komisach, a przy odpowiedniej dozie szczęścia
natrafić na auto z wywieszoną karteczką „sprzedam”, gdy przechodziliśmy ulicą.
Teraz zaś za pośrednictwem Internetu mamy dostęp do ofert z całego kraju, a
nawet i innych państw, dzięki czemu bez wychodzenia z domu możemy zobaczyć
samochód oraz jego dane, umówić się na wizytę i dobić targu naprawdę szybko.
Portale ogłoszeniowe stały
się na tyle popularne, iż wiele salonów dealerskich także na nich działa,
promując nowe samochody, które
dopiero co wyjechały z fabryk i są gotowe, by trafić do swojego pierwszego
właściciela. Jest to chyba najbardziej dobitne ukazanie tego, jak ważne stały
się tego typu witryny i jak mocno odmieniły one rynek motoryzacyjny,
paradoksalnie wyłącznie ułatwiając kierowcom pozbycie się swojego samochodu i
zakup nowego auta.
Ostatnio jednak sami
producenci stawiają krok dalej i wprowadzają kompletnie rewolucyjny sposób na
zakup auta wprost z fabryki. Tak samo, jak na stronach internetowych sklepów
możemy kupić sobie ubrania czy elektronikę, tak samo w przypadku niektórych
marek możemy przez sieć skonfigurować swój samochód, podpisać umowę
kupna-sprzedaży i uiścić zaliczkę na auto, dzięki czemu bez wychodzenia z domu
możemy zamówić sobie samochód! Jeszcze kilka lat temu taki proces był wręcz nie
do pomyślenia, zaś teraz niektóre marki, w szczególności te, które dopiero
wypływają na szerokie wody świata motoryzacyjnego i nie posiadają bogatej sieci
dealerskiej, inwestują nie w salony, a w specjalne showroomy, gdzie możemy na
żywo zobaczyć samochód, a następnie samodzielnie zamówić sobie wymarzony
egzemplarz.
Czy to oznacza, że już za
niedługo będziemy mogli słyszeć o fali zamykających się salonów samochodowych z
uwagi na fakt, iż sprzedaż samochodów przez Internet okazała się dominującym
sposobem na kupno pojazdu? Taki scenariusz wydaje się być naprawdę bardzo mało
prawdopodobny. Przede wszystkim kupno nowego auta z salonu to koszt
kilkudziesięciu, o ile nie kilkuset tysięcy złotych. Potencjalni właściciele
takich samochodów nie mogą sobie pozwolić na jakiekolwiek wpadki, gdyż pomyłki
podczas zamawiania samochodów mogłyby okazać się bardzo kosztowne. Dodatkowo w
przypadku takiego sposobu kupowania auta nie możemy sobie pozwolić na żadną
jazdę próbną, próbę negocjacji ceny czy przejście przez cały proces z
wykwalifikowanym pracownikiem – kupujemy auto po części w ciemno i wiele osób
bardzo boi się podejmowania takiego ryzyka. Wspomniane ubrania czy sprzęt
możemy odesłać i otrzymać zwrot pieniędzy, dodatkowo te produkty nie kosztują
aż tak wiele – w przypadku aut sprawa wygląda jednak zgoła inaczej.
Z drugiej strony wcale nie
oznacza to jednak, iż sprzedawanie nowych samochodów przez producentów za
pośrednictwem Internetu jest ich widzimisię i nie ma szans na zaistnienie na
rynku. Po pierwsze, możemy znaleźć pewną grupę osób, która już korzysta z
takiego rozwiązania i dość mocno je ceni. Po drugie, takie sposób kupowania
pojazdów z pewnością będzie się mocno rozwijał, dzięki czemu bez wątpliwości
będzie posiadać coraz mniej obecnych wad, co może zainteresować nieprzekonanych
klientów.