Mazda CX-9 – auto sportowe?

Samochody osobowe Mazda CX-9 – auto sportowo-użytkowe należące do segmenty F. Model ten produkowany jest przez japoński koncern od 2006 roku. Pierwsza generacja przeszła 2 face liftingi – jeden w 2009 roku, gdzie zmienione m.in. światła przeciwmgielne, przedni zderzak oraz zostały dodane chromowane elementy. Drugi face lifting Mazda CX-9 przeszła w 2012 roku, wówczas Mazda wprowadzała nową filozofię stylistyczną marki – KODO. Model, podobnie jak inne samochody osobowe tej marki, zyskał nowy przedni pas z charakterystyczną atrapą chłodnicy, nowy zderzak i reflektory. Z tyłu również zmieniono wygląd zderzaka i lamp.

Odnowiona Mazda CX-9

Od 2015 roku produkowana jest druga generacja pojazdu. Mazda CX-9 stylistycznie jest zbliżona do mniejszego modelu – CX-7. Nie zmienia to faktu, że jest to największy samochód w gamie tego producenta – Mazda CX-9 to przestronny, komfortowy, 5-drzwiowy SUV. CX-9 została zbudowana na bazie płyty podłogowej wykorzystywanej do budowy m.in. Forda Edge, czyli równie dużego SUV’a amerykańskiego koncernu motoryzacyjnego. W nowszych modelach zostały wprowadzone nowe silniki wykonane w technologii SKYACTIV oraz zaawansowany system bezpieczeństwa. Mazda CX-9 w 2008 roku zdobyła tytuł North American Truck of the Year.

Mazda CX-9 – gdzie kupić? Auto cieszy się dużą popularnością na rynku. Oferty sprzedaży tych samochodów osobowych można znaleźć na popularnych portalach ogłoszeniowych. Ogłoszenia motoryzacyjne dotyczą zarówno nowych jak i używanych modeli Mazdy CX-9. Sprawdzenie ofert sprzedaży w Internecie pomoże zainteresowanemu zakupem porównać ceny i dostępne wersje wyposażenia, bez wychodzenia z domu.


SUV Mazda CX-9

Mazda CX-9 to największy SUV produkowany przez Mazdę. Debiut to rok 2007 rok a samochód został zbudowany na płycie podłogowej Forda. Stylistyką nawiązuje do swojego mniejszego brata, czyli CX-7. Charakterystyczne dla obu elementy to niewielkie przednie światła, wyraźne przednie błotniki, dynamiczne kształty i opływowa stylistyka. To nadaje pojazdowi zdecydowanie sportowego charakteru. Samo wnętrze jest bardzo przestronne (pomieści 7 osób) i bardzo wygodne. Model ten jest produkowany wyłącznie w Japonii.

Wnętrze CX-9

We wnętrzu jest dużo przestrzeni, tak, że nawet bardzo wysokie osoby nie będą narzekać na brak miejsca. Fotele są duże jednak właściciele narzekają na słabe trzymanie boczne siedzeń. Deska rozdzielcza jest nowoczesna, a jakość materiałów jest oceniana bardzo dobrze ponieważ wnętrze jest obite głównie skórą. Detale spasowane są dobrze, nic nie trzeszczy nawet po kilku latach eksploatacji. Samochody te właśnie za to są chwalone.

Jednak w Mazdzie CX-9 jest nie najlepsza widoczność do tyłu. Utrudniają to dość szerokie słupki mające w zamyśle zwiększyć bezpieczeństwo użytkowników.

Standardem wyposażenia jest ABS, ESP, ASR, system zapobiegający dachowaniu auta, monitorujący ciśnienie w oponach, przednie i boczne poduszki powietrze dla kierowcy oraz pasażera a także kurtyny gazowe obejmujące trzeci rząd siedzeń.

Dodatkowe wyposażenie to m.in. kamera cofania, system nawigacji satelitarnej, system nagłośnienia Bose. Ogłoszenia motoryzacyjne wskazują przy poszukiwaniu tego modelu, że niewiele osób dobierało te dodatki. Przynajmniej nie widać dużo tych pojazdów w sprzedaży.

Mazda CX-9 silniki i napęd

Tuż po rozpoczęciu produkcji nie było wyboru, był tylko dostępny jeden silnik V6. Miał ona pojemność 3,5 l i 267 KM. W 2008 roku pojawił się 3,7 l z 277 KM. Zatem samochody używane po roku 2008 można spotkać z delikatnie mocniejszym silnikiem. Warto pamiętać, że używane auta pochodzą tylko z prywatnego importu, nie było ich w oficjalnej ofercie.

Silniki mogą napędzać przednie lub wszystkie koła. Mazda CX-9 oferuje tylko 6-biegową automatyczną skrzynię, na szczęście pracującą bardzo dobrze przy obu tych silnikach.

Koszty utrzymania Mazda CX-9

Mazda CX-9 to japoński SUV segmentu F produkowany już od 15 lat. Zbudowano go na płycie podłogowej opracowanej przez amerykańskiego Forda, a jego bliźniakiem pod względem podwozia jest Ford Edge. Samochody używane tego modelu sporadycznie trafiają właśnie zza oceanu, gdzie na wymagającym rynku mają wielu swoich zwolenników.

Mazda CX-9 – silniki i spalanie

Pierwsza generacja produkowana w latach 2006-2015 w początkowej fazie oferowała napęd realizowany silnikiem o pojemności 3,5 litra i mocy 267 KM. Po dwóch latach wprowadzono mocniejszy silnik z pojemnością 3,7 litra (277 KM). Spalanie tych silników w jeździe miejskiej to wynik ponad 20l/100 km, w trasie okolice 14 litrów.

Silnik wprowadzony wraz z drugą generacją ma moc 250 KM i pojemność 2,5 litra. Ten turbodoładowany benzyniak jest już bardziej ekonomiczny i w mieście notujemy spalanie rzędu 18 litrów, w trasie natomiast okolice 12l/100 km. Samochody te można kupić sprowadzane spoza kraju, proponujemy przeglądnąć ogłoszenia motoryzacyjne i zweryfikować koszty zakupu modeli od rocznika 2016.

Usterki, poważne awarie i naprawy jakie mogą oczekiwać właściciela Mazdy CX-9

Sporadycznie, ale jednak notuje się problemy z redukcją na skrzyni biegów. Mimo regularnego serwisowania i dbania o poziom oleju właściciele informują, że w okolicach 50-60 000 km potrzebna jest wymiana części co kosztuje w okolicach 18 000 zł.

Zdarzają się problemy z tarczami hamulcowymi. Właściciele CX-9 narzekają na ich słabą jakość co skutkuje odczuwalnym biciem przy hamowaniu z dużych prędkości. Koszty to okolice 500 zł za komplet zamiennika, plus oczywiście koszty warsztatu i klocków. Tutaj zaleca się wymianę na wentylowane i założenie klocków półceramicznych, co podniesie jednorazowo koszty, ale zapewni normalną pracę hamulców.

Według statystyk auto jest jak na swoją klasę kosztowne w normie. Każdy kto decyduje się na tej klasy auto zdaje sobie sprawę, że poruszanie się nim po mieście, czy otworzenie przepustnicy na autostradzie będzie wiązało się z wirem w baku, czyli mniejszym saldem na koncie.

Mazda CX-9 – opis modelu

Samochody osobowe modelu CX-9 są z nami już od roku 2006. Aktualnie Mazda CX-9, od 2015 roku występuje w II swojej odmianie. Początkowo zbudowano go na płycie Forda ( model Edge ), a za napęd służył benzynowy silnik V6 3.5l z wtryskiem o mocy 267 KM.

Mazda CX-9 – pierwsza generacja, silniki

Już po 2 latach produkcji 3,5 l V6 zastąpiono mocniejszym 3,7l o mocy o 10 KM większej ( 277 KM zamiast 267 KM ). Przez cały okres produkcji stosowano tylko te dwie jednostki napędowe. Producent uznał, że samochody ten ( szczególnie po liftingu ) sprzedają się nieźle i nie modyfikował oraz nie poszerzał gamy silnikowej.

Słabszy silnik oferował przyśpieszenie 0-100 km/h w 10,6 sekundy, mocniejszy w nieco ponad 10 sekund ( dokładnie wg. producenta 10,1 s do prędkości 100 km/h ).

Mazda CX-9 – silniki II generacji modelu

Auta osobowe Mazdy od połowy drugiego dziesięciolecia XXI wieku projektowane są zgodnie z filozofią KODO. Model CX-9 został także objęty tą myślą i wraz ze zmianami zewnętrznymi wprowadzono także nowe silniki wykonane w rewolucyjnej technologii SkyActiv. Samochód napędzany jest benzynową jednostką o mocy 250 KM przy pojemności 2,5 litra. Maksymalny moment obrotowy wynosi 420 Nm.

Ten uznawany za najlepiej reagujący na polecenia kierowcy model SUV-a nie jest oferowany w Polsce. Auto mieści 7 osób i według opinii wielu wcale tego nie czuć. Jest przyjemne w prowadzeniu, a odczucia chwilami są podobne do jazdy sportowym samochodem.

Ciekawostką jest, że elektronika sterująca silnikiem potrafi zmniejszyć moc generowaną przez niego gdy jakość paliwa ( liczba oktanów ) będzie mniejsza niż zalecana. Takim sposobem z silnika o mocy 250 KM możemy mieć wygenerowane nawet 10% mocy mniej.

Napęd przekazywany jest na osie za pomocą automatycznej skrzyni z 6 przełożeniami. Auto jest naprawdę ciche i komfortowe, a jak pisaliśmy wyżej odczucia z jazdy są bardzo pozytywne. Na rynku USA konkuruje z powodzeniem z Toyotą Highlanderem.

Mazda CX-9 – historia modelu, dane techniczne, silniki

Gdy mowa o motoryzacji rynki globalne są na tyle zróżnicowane, że oferty producentów często nieco się różnią w szczególności pomiędzy Europą, a Stanami Zjednoczonymi czyli dwoma rynkami, na których znajdziemy najlepsze auta oferowane przez danego producenta. Jedno z aut, które jest dostępne tylko na jednym z nich to Mazda CX-9, czyli największy SUV Mazdy.

Mazda CX-9 – historia modelu

Największy SUV Mazdy po raz pierwszy zaprezentowany został w 2006 roku. Premiera miała miejsce podczas targów motoryzacyjnych odbywających się w Nowym Jorku, a dokładniej New York International Auto Show 2006. Bazą do powstania auta stała się płyta podłogowa CD3, która została skonstruowana przez Forda i wykorzystana do stworzenia Forda Edge.

Pokazany wtedy samochód był największą dostępną Mazdą, gdyż plasowało się w segmencie F wśród SUVów, czyli po amerykańsku można go nazwać SUVem pełnowymiarowym. Takie samochody osobowe są bardzo popularne za oceanem, co zaowocowało tytułem North American Truck of the Year 2008, czyli nagrody dla najlepszego SUVa.

W 2009 roku miał miejsce pierwszy facelifting, który wzbogacił wyposażenie oraz nieco odświeżył pas przedni. Największa rewolucja miała miejsce w roku 2012. Wtedy Mazda zaczęła budować swe auta osobowe w myśl filozofii Kodo przez co auto dostało nowy zderzak i typową dla marki atrapę chłodnicy. Produkcja tego modelu zakończyła się w 2015 roku.

Drugą generację zaprezentowano podczas Los Angeles Auto Show 2015. Mazda CX-9 II została już w pełni przygotowana w myśl filozofii KODO, którą reprezentują wszystkie samochody osobowe Mazdy, lecz auto uplasowało się segment niżej, a dokładniej w segmencie E. Auto to wciąż największa Mazda i nie jest dostępne w Europie. Nie jest to nic dziwnego, gdyż na tym rynku nie ma aż tak dużego popytu na SUVy tych rozmiarów i znacznie lepiej skupić się tym by w Europie oferować znacznie lepiej pasujące do tego rynku samochody takie jak miejskie i kompaktowe crossovery, które są absolutnym liderem sprzedaży. 

Mazda CX-9 – dane techniczne

Najnowsza Mazda CX-9 jest sporym SUVem, który jest długi na 5065 milimetrów przy rozstawie osi rzędu 2930 milimetrów. Szerokość samochodu to 1969 milimetrów, a na wysokości lusterek, gdy są one rozłożone wynosi dokładnie 2207 milimetrów. Wysokość może z kolei sięgać od 11716 do 1753 milimetrów. Prześwit to od 216 do 224 milimetrów, a masa własna wynosi około 1840 kilogramów. W bagażniku pomieścimy od 407 do 2017 litrów. Auto może mieć nawet do 7 miejsc, dzięki posiadaniu trzeciego rzędu.

Mazda CX-9 – gama silnikowa

W kwestii jednostek napędowych Mazda nie jest zbyt łaskawa, gdyż model CX-9 drugiej generacji z fabryki wyjeżdża zawsze z tą samą jednostką napędową. Mowa o silniku R4 o pojemności wynoszącej 2.5 litra. Generuje on 250 koni mechanicznych mocy maksymalnej, która dostępna jest przy 5000 obrotów na minutę. Moment obrotowy w szczytowym momencie to z kolei 310 Nm i można z niego korzystać już przy 2000 obr./min. Moc jest przenoszona na oś przednią lub cztery koła, a pomaga w tym 6-stopniowa przekładnia automatyczna.

Blog

Najnowsze wiadomości

Bądź na bieżąco!

Aktualne oferty

Najnowsze ogłoszenia

Sprawdź najnowsze ogłoszenia, które pojawiły się na Samochody.pl